Brf Ronnebygården bildades 1936 och bestod från början av 37 lägenheter och två butikslokaler. Gemensamma utrymmen finns i form av tvättstuga, torkvindar, cykelförråd, snickeri och auditorium. Till varje lägenhet finns både vinds- och källarförråd. Vatten och värme (fjärrvärme) ingår. El, gas och bredband står man själv för. Det finns möjlighet att enkelt ansluta sig till Bredbandsbolaget och ComHem.

Under årens lopp har två ettor slagits samman till en större lägenhet samt en butikslokal införlivats med angränsande lägenhet. Fördelningen av lägenheter ser idag ut ungefär så här:

• 1 rok <25 kvm, 3 st.
  • 1 rok <50 kvm, 20 st.
  • 1,5 rok >50 kvm, 3 st.
  • 2 rok, 4 st.
  • 2,5 rok eller större, 6 st.

Historik

Inför föreningens och husets 80-årskalas den 1 oktober 2016, forskade vår dåvarande ordförande lite i husets historia.

Läs historien om Ronnebygården här

Större renoveringar

• Huset byggdes 1936.
  • El och fasad renoverades 1993.
  • Vattenstam och avlopp byttes 2006. Samtidigt renoverades alla badrum efter ett tvingande beslut.
  • Tak renoverades hösten 2011.
  • Trapphusen renoverades våren 2014.
  • Installation av råttstopp på avloppsstammar i källaren 2017.
  • Fönsterrenovering 2017/2018.
  • Renovering ventilation 2019.

De flesta ”stora” renoveringar ska vara gjorda i fastigheten. Föreningen följer en underhållsplan som uppdateras varje år.